KWARTALNIK NAUKOWY
Logo SRIL
strona główna
strona główna
strona główna
strona główna
strona główna
strona główna
strona główna
SRiL in English



Adres Redakcji:
Kwartalnik naukowy "Studia Regionalne i Lokalne"
Uniwersytet Warszawski
Centrum Europejskich Studiów
Regionalnych i Lokalnych (EUROREG)
Krakowskie Przedmieście 30
00-927 Warszawa
e-mail: sril.euroreg@uw.edu.pl
www: www.studreg.uw.edu.pl
 
 ISSN: 1509-4995
 Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa.
 
http://www.euroreg.uw.edu.pl/ http://www.rsa.euroreg.uw.edu.pl http://scholar.com.pl/sklep.php
archiwum
ROCZNIKI:   2000   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016   2017

Wyniki wyszukiwania dla frazy: "uniwersytet"
 
Numer: 4(10)/2002
Bohdan Gruchman, Ewa Nowińska-Łaźniewska, Izabella Parowicz, Alfred Kötzle, Gunda Huskobla, Agnieszka Osiecka
Współpraca transgraniczna przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim na przykładzie województw zachodniopomorskiego i lubuskiego oraz landu Brandenburgii

Współpraca transgraniczna przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim na przykładzie województw zachodniopomorskiego i lubuskiego oraz landu Brandenburgii

Mając na uwadze strategiczne znaczenie współpracy między przedsiębiorstwami na pograniczu polsko-niemieckim na drodze Polski do Unii Europejskiej, autorzy podjęli się określenia korzyści wynikających z lokalizacji i kooperacji przedsiębiorstw w tym regionie. Niniejszy artykuł podsumowuje badania grupy naukowców z Akademii Ekonomicznej i Europejskiego Uniwersytetu Viadrina przeprowadzone w latach 2001-2002 i finansowane ze środków Fundacji Polsko-Niemieckiej. Współpraca transgraniczna nabrała w ostatnich latach szczególnego znaczenia. Taki rozwój sytuacji jest politycznie pożądany i w związku z tym odpowiednio wspierany, między innymi przez środki pomocowe UE, takie jak PHARE CBC oraz INTERREG. Współpraca ta dotyczy szczebla regionalnego, gminnego, różnych instytucji otoczenia biznesu, przedsiębiorstw, uniwersytetów i szkół.


Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 4(14)/2003
Marek Barański
Jan Róg, 2001, Relacje społeczno-ekonomiczne na pograniczu polsko-czeskim, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 194 s. (recenzja)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 1(15)/2004
Agata Seremak
Andrzej Lisowski, 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych (recenzja)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 2(16)/2004
Agnieszka Olechnicka
Krystyna Gawlikowska-Hueckel, 2003, Procesy rozwoju regionalnego w Unii Europejskiej. Konwergencja czy polaryzacja, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 322 s. (recenzja)

Afiliacja:

Agnieszka Olechnicka: Uniwersytet Warszawski, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG), (ul. Krakowskie Przedmieście 30, 00-927 Warszawa);

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 4(30)/2007

Lista książek opublikowanych w latach 2000-2007 w serii Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego (EUROREG)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 1(39)/2010
Maciej J. Nowak
Janina Kotlińska, 2009, Finansowe aspekty gospodarki nieruchomościami komunalnymi w Polsce (na przykładzie dużych miast), Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 450 s. (recenzja)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 3(41)/2010
Włodzimierz Durka, Ryszard Czyszkiewicz
Regionalne i środowiskowe granice rekrutacji na uczelnię wyższą. Przykład Uniwersytetu Szczecińskiego

Regionalne i środowiskowe granice rekrutacji na uczelnię wyższą. Przykład Uniwersytetu Szczecińskiego

W badaniach i refleksjach nad uczelniami wyższymi stosunkowo rzadko podejmuje się obecnie kwestię terytorialnego pochodzenia kształcących się w nich studentów. Tymczasem jest to ważny czynnik mogący świadczyć o związkach uczelni z jej społecznym otoczeniem i rolą, jaką w nim odgrywa. Regionalny charakter uniwersytetu może być istotną wartością dla społeczności oczekujących wykształcenia i wychowania kadr zdolnych zaspokoić potrzeby związane z aktywnością administracyjną (w tym samorządową), gospodarczą, sferą edukacji, opieki społecznej, bezpieczeństwa, kultury, nauki itp. W artykule analizowane jest pochodzenie terytorialne i środowiskowe studentów Uniwersytetu Szczecińskiego dowodzące istnienia regionalnych zasięgów rekrutacji delimitowanych odległością miejsc zamieszkania studentów od miejsca lokalizacji uczelni. Niezależnie od tego można jednak obserwować również świadectwa lokalnych związków z miastem i uczelnią stanowiących "stolicę"€ regionu.

Słowa kluczowe: uniwersytet  zasięg regionalny  zasięg społeczny  rekrutacja  


Regional and Environmental Recruitment Ranges of Universities. The Szczecin University Example

Researchers do not study territorial origins of students very often. However, it is a very important determinant of connections between universities and their social surroundings. A regional character of a university may be an essential value for local communities, who need well-educated employees capable of working in local administration, economy, education, social care, security, culture, research etc. In the article, territorial and social origins of the Szczecin University students were analysed and it was proved that several regional ranges of recruitment existed. A range is determined by distances between students"€™ houses and the university, although evidences of local loyalty can be also seen.

Słowa kluczowe: university  regional extent  social extent  recruitment  


Afiliacja:

Włodzimierz Durka: Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Socjologii, ul. Krakowska 71-79, 71-017 Szczecin, Polska

Ryszard Czyszkiewicz: Uniwersytet Szczeciński, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Katedra Organizacji i Zarządzania, ul. Cukrowa 8, 71-004 Szczecin, Polska;

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 4(42)/2010
Maciej J. Nowak
Jolanta Jakóbczyk-Gryszkiewicz, 2009, Tendencje przestrzenne w kształtowaniu cen ziemi w Polsce po 1990 roku, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 136 s. (recenzja)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 1(43)/2011
Agnieszka Olechnicka, Adam Płoszaj, Katarzyna Wojnar
Strategie przodujących uczelni wobec nowych uwarunkowań i funkcji szkół wyższych

Strategie przodujących uczelni wobec nowych uwarunkowań i funkcji szkół wyższych

W wyniku nałożenia się wielu czynników uwarunkowania funkcjonowania szkół wyższych w ostatnich dekadach uległy znaczącej zmianie. Procesy globalizacji i internacjonalizacji, czynniki związane z gospodarką i demografią oraz rosnąca konkurencja uczelni powodują, że instytucje te zaczynają pełnić więcej funkcji, zmieniają swoją strukturę i charakter. Czołowe światowe uczelnie odpowiadają na zmieniający się kontekst, tworząc nowe rozwiązania strategiczne, które mają na celu utrzymanie i wzmocnienie ich wysokiej pozycji w światowych rankingach. Część rozwiązań ma charakter uniwersalny, a niektóre są specyficzne dla poszczególnych typów uczelni. Celem artykułu jest identyfikacja najnowszych trendów w zarządzaniu strategicznym stosowanym przez władze czołowych szkół wyższych i omówienie poszczególnych rozwiązań na konkretnych przykładach.

Słowa kluczowe: strategia  rankingi uczelni wyższych  strategiczne plany uniwersytetów  ewolucja systemów szkolnictwa wyższego  modele szkolnictwa wyższego  


Strategies of top universities as a response to new conditions and functions of academic institutions

As a result of interaction of many factors, the conditions of academic institutions have changed significantly over the last decades. Globalization and internationalization, demographic and economic challenges, as well as growing international competition between universities causes these institutions to take up new functions, restructure and change their character. Top universities respond to the changing context by developing new strategic solutions aiming at sustaining and strengthening their high position in international rankings. Some of the strategic solutions are similar for most universities, but some are unique and specific. The aim of this article is to identify latest trends in strategic management of top universities and present selected case studies to illustrate the most interesting solutions.

Słowa kluczowe: strategy  university rankings  university strategic plans  indicators in higher education  evolution of higher education systems  models in higher education  


Afiliacja:

Agnieszka Olechnicka: Uniwersytet Warszawski, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG), ul. Krakowskie Przedmieście 30, 00-927 Warszawa, Polska; a.olechnicka@uw.edu.pl

Adam Płoszaj:Uniwersytet Warszawski, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG), ul. Krakowskie Przedmieście 30, 00-927 Warszawa, Polska; a.ploszaj@uw.edu.pl

Katarzyna Wojnar: Uniwersytet Warszawski, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG), ul. Krakowskie Przedmieście 30, 00-927 Warszawa, Polska; k.wojnar@uw.edu.pl

Pobierz w wersji PDF: PDF

Maciej J. Nowak
Lidia Mierzejewska, 2010, Rozwój zrównoważony miasta. Zagadnienia poznawcze i praktyczne, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 415 s. (recenzja)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 2(44)/2011
Urszula Małyszka
Wiesław Musiał (red.), 2010, Czynniki rozwoju obszarów wiejskich w gospodarce opartej na wiedzy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, 267 s. (recenzja)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 1(51)/2013
Jerzy Parysek
Ryszard Domański, 2012, Ewolucyjna gospodarka przestrzenna, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 307 s. (recenzja)

Pobierz w wersji PDF: PDF

Numer: 4(54)/2013
Janusz Heller, Marcin Bogdański
Pochodzenie terytorialne studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w kontekście kształtowania się makroregionu funkcjonalnego Olsztyna

Pochodzenie terytorialne studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w kontekście kształtowania się makroregionu funkcjonalnego Olsztyna

Celem prezentowanych badań było określenie roli Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w procesach kształtowania makroregionu funkcjonalnego aglomeracji olsztyńskiej. Za główne kryterium delimitacji przyjęto zasięg funkcji edukacyjnych olsztyńskiej uczelni. Wykorzystano do tego dane dotyczące pochodzenia kandydatów na studia w UWM zarejestrowanych w trakcie procedury rekrutacyjnej w latach 2011 i 2012. W pracy dokonano także analizy wpływu wybranych czynników na wielkość obszaru przestrzennego oddziaływania olsztyńskiej uczelni. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że oprócz obszaru województwa warmińsko-mazurskiego makroregion funkcjonalny aglomeracji olsztyńskiej obejmuje także sąsiadujące z nim gminy województw podlaskiego i mazowieckiego.

Słowa kluczowe: aglomeracja miejska  makroregion funkcjonalny  usługi edukacyjne  Olsztyn  


The Role of the University of Warmia and Mazury in the formation of the functional macroregion of the Olsztyn agglomeration

The aim of the present research is to describe the role of the Warmia and Mazury University in the formation of the functional macroregion in the Olsztyn agglomeration. The main criterion used to delimitate the macroregion of Olsztyn is the range of educational services of the biggest university in Warmia and Mazury. The authors use data relating to the place of living of the candidates who registered during the recruitment process in 2011 and 2012. They also analyze the impact of selected factors on the size of the area of Olsztyn university’s spatial influence. The research results show that the functional macroregion of the Olsztyn agglomeration covers, apart from the Warmia and Mazury voivodship, also the neighbouring districts of the Podlaskie and the Mazowieckie voivodships.

Słowa kluczowe: city agglomeration  functional macro region  educational services  Olsztyn  


Afiliacja:

Janusz Heller: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Centrum Konkurencyjności Obszarów Aglomeracyjnych, Katedra Makroekonomii, ul. K. Obitza 2, 10-725 Olsztyn, Polska; j.heller@uwm.edu.pl

Marcin Bogdański: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Centrum Konkurencyjności Obszarów Aglomeracyjnych, Katedra Makroekonomii, ul. K. Obitza 2, 10-725 Olsztyn, Polska; marcin.bogdanski@uwm.edu.pl

Pobierz w wersji PDF: PDF