Skip to main content Skip to main navigation menu

On our page we use cookies  which make it possible to save information on a users device. Please, read  our privacy policy and the description how to block the cookies. By continuing to look through our page you express your consent to leave the cookies according to the current setting of your browser.

Allow
Logo Euroreg
Logo RSA
PL
Please enter 3 chars at least

Archive

Issue:

2(100)/2025

Kornel Liber, Wojciech Jurkowski

The Development of Urban Built-Up Areas in the Vicinity of Transport Investments in Poland’s Largest Cities

DOI: 10.7366/15094995210006
Rozwój zabudowy w sąsiedztwie inwestycji transportowych w największych miastach w Polsce
Celem niniejszego opracowania było ukazanie prawidłowości w rozwoju przestrzennym zabudowy na obszarach sąsiadujących z różnymi typami inwestycji transportowych w największych miastach w Polsce w latach 2005–2015. Badania oparto na analizie porównawczej wybranych studiów przypadków z wykorzystaniem danych BDOT10k i ortofotomap w środowisku GIS. Przeprowadzona analiza wykazała, że obszary sąsiadujące z nowymi inwestycjami transportowymi charakteryzują się wysoką dynamiką rozwoju zabudowy, której intensywność i charakter zależą od skali inwestycji, jej lokalizacji w strukturze miasta oraz uwarunkowań topograficznych. Zidentyfikowano także istotne różnice w przebiegu procesów rozwoju przestrzennego w sąsiedztwie infrastruktury drogowej oraz szynowej.
The Development of Urban Built-Up Areas in the Vicinity of Transport Investments in Poland’s Largest Cities
The study investigates spatial development patterns in areas surrounding different types of transport investments in the largest Polish cities between 2005 and 2015. The analysis, based on comparative case studies using BDOT10k data and orthophotos in a GIS environment, shows that neighbourhoods adjacent to new transport infrastructure exhibit strong growth in building numbers. The intensity and character of this development both depend on the scale of the investment, its position within the urban fabric and local topographic conditions. The findings also highlight clear differences in the spatial development trajectories observed around road versus rail infrastructure.
Affiliation:
Kornel Liber: Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Zakład Zagospodarowania Przestrzennego, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, ul. Kuźnicza 49/55, 50-138 Wrocław, Polska; kornelliber9@gmail.com
Wojciech Jurkowski: Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Zakład Zagospodarowania Przestrzennego, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, ul. Kuźnicza 49/55, 50-138 Wrocław, Polska; wojciech.jurkowski@uwr.edu.pl