Na naszej stronie korzystamy z cookies (ciasteczek) umożliwiających zapisywanie informacji na urządzeniu użytkownika. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności oraz opisem jak zablokować cookies. Kontynuując przeglądanie naszej strony wyrażasz zgodę na pozostawianie cookies zgodnie z Twoimi bieżącymi ustawieniami przeglądarki.

Zezwalaj
Wprowadź minimum 3 znaki

Etyka wydawnicza

Etyka wydawnicza

 

1. Etyka wydawnicza i publikacyjna

 

Jeśli Redakcja zostanie powiadomiona o zarzucie niewłaściwego postępowania związanego z opublikowanym materiałem, zostaną zastosowane wytyczne Committee on Publication Ethics (COPE).

Redakcja zachęca Autorów i Autorki, Recenzentów i Recenzentki oraz Czytelniczki Czytelników do zgłaszania za pomocą poczty elektronicznej wszelkich podejrzeń o niewłaściwe postępowanie, takie jak (ale nie ograniczając się do): plagiat, autoplagiat, fałszowanie danych, manipulacja lub ponowne wykorzystanie rysunków/tabel/cytatów bez odpowiedniej zgody, nieetyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji, problemy z autorstwem. Zgłoszenia przekazane Redakcji (przed i po publikacji) będą skutkować zastosowaniem odpowiednich środków zgodnie z wytycznymi COPE.

Redaktorzy wspólnie z Wydawcą przeprowadzą dochodzenie w celu zweryfikowania zarzutów. Wyniki postępowania zostaną przekazane zgłaszającemu, osobie, której dotyczą zarzuty, oraz odpowiednim instytucjom. W przypadku fałszywych oskarżeń, o wynikach postępowania zostaną poinformowane wszystkie strony, w tym uczelnia i przełożeni osoby zgłaszającej (sygnalisty bądź sygnalistki).

 

Role redaktorów i redaktorek, autorek i autorów oraz receznentów i recenzentek

Czasopismo stosuje się do kodeksu postępowania COPE w zakresie definiowania ról i obowiązków, a także zaleceń Council of Science Editors (CSE) otyczących promowania uczciwości w publikacjach czasopism naukowych.

Czasopismo stosuje się do kodeksu postępowania COPE w zakresie definiowania ról i obowiązków, a także zaleceń Rady Redaktorów Naukowych (CSE) dotyczących promowania uczciwości w publikacjach czasopism naukowych.

Role i obowiązki redaktorów i redaktorek:

  • Redaktorka Naczelna jest powoływana przez Uniwersytet Warszawski. Do jej obowiązków należy mianowanie Redaktorów Działu i innych pracowników niezbędnych do funkcjonowania Czasopisma.
  • Redaktorzy i redaktorki odpowiadają za całą treść publikowaną w Czasopismie.
  • Redaktorzy i redaktorki są odpowiedzialni za monitorowanie i zapewnienie uczciwości, terminowości, rzetelności i grzeczności procesu recenzji i edycji.
  • Redaktorzy i redaktorki utrzymują integralność dorobku naukowego opublikowanych materiałów.
  • Redaktorzy i redaktorki odpowiadają za podejmowanie bezstronnych decyzji.
  • Redaktorzy i redaktorki stosują się do wytycznych COPE przy powoływaniu nowych członkiń Zespołu Redakcyjnego na 10-letnią kadencję. Kadencja może zostać skrócona z powodu stronniczego lub nieetycznego zachowania członka.
  • Redaktorzy i redaktorki definiują i realizują politykę Czasopisma, rozpatrują skargi i wykroczenia.
  • Redaktorzy i redaktorki ujawniają wszelkie konflikty interesów, jeśli takie się pojawią.

Role i obowiązki Autorek i Autorów:

Czasopismo stosuje się do wytycznych CSE definiujących role Autorów i Autorek. Relacja Autor/ka-Redaktor/ka oparta jest na poufności.

  • Autor Korespondencyjny bądź Autorka Korespondencyjna odpowiada za zarządzanie wszystkimi zapytaniami i komunikacją między Czasopismem a Autorami i Autorkami, w tym za wprowadzanie poprawek, udzielanie informacji zwrotnej i uzyskiwanie niezbędnych zgód.
  • Autorki i Autorzy składają oświadczenie potwierdzające oryginalność zgłoszonego badania.
  • Autorki i Autorzy ujawniają oryginalność treści, swój rzeczywisty wkład w badanie, konflikt interesów i finansowanie.
  • Autorki i Autorzy przestrzegają wytycznych Czasopisma lub Wydawcy dotyczących ponownego wykorzystania wszelkich materiałów chronionych prawem autorskim i zapewniają prawidłowe przypisanie tych materiałów. Dotyczy to również własnych prac Autorów i Autorek.
  • Autorzy i Autorki powinni być świadomi wszelkich obowiązków związanych z udostępnianiem danych wymaganych przez agencje finansujące (patrz polityka Czasopisma dotycząca udostępniania danych).
  • W przypadku badań z udziałem ludzi, materiałów poufnych i wszelkich innych informacji chronionych przepisami prawa, Autorzy i Autorki muszą uzyskać odpowiednie zgody i pozwolenia.

Role i obowiązki Recenzentów i Recenzentek:

Czasopismo stosuje się do wytycznych CSE  CSE dotyczących roli i obowiązków Recenzentek i Recenzentów:

Wobec Autorów i Autorek:

  • Recenzenci i Recenzentki zachowują w tajemnicy szczegóły dotyczące procesu recenzji.
  • Recenzenci i Recenzentki przekazują pisemną, obiektywną i konstruktywną informację zwrotną w odpowiednim czasie.
  • Recenzenci i Recenzentki komentują oryginalność, dokładność, trafność i kompetencję językową artykułu.

Wobec Redaktorewek i Redaktorów:

  • Recenzenci i Recenzentki reagują szybko na zaproszenia do recenzji.
  • Recenzenci i Recenzentki ujawniają wszelkie konflikty interesów, wątpliwości etyczne, stronniczość, plagiat lub wszelkie inne wykryte nieprawidłowości.
  • Recenzenci i Recenzentki przekazują konstruktywną krytykę.
  • Recenzenci i Recenzentki wskazują sposoby na poprawę manuskryptu.

Wobec Cztelników i Czytelniczek:

  • Recenzenci i Recenzentki zapewniają, że przedstawione badania mogą zostać zweryfikowane metodami i analizami opisanymi w manuskrypcie.
  • Recenzenci i Recenzentki upewniają się, że cytowane prace są aktualne i mają znaczenie.

 

1.1. Autorstwo i wkład

 

Autorzy i Autorki

Czasopismo stosuje się do wytycznych International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE) i definiuje Autorkę bądź Autora jako osobę, która wniosła znaczący wkład intelektualny do badania, opracowała je lub dokonała krytycznego przeglądu pod kątem ważnej treści intelektualnej, udzieliła ostatecznej zgody na publikację artykułu oraz odpowiada za wszystkie aspekty pracy związane z dokładnością i rzetelnością każdej jej części. Aby zostać uznanym za Autorkę bądź Autora należy spełnić wszystkie cztery kryteria. 

Autor Korespondencyjny bądź Autorka Korespondencyjna potwierdza, że wszystkie osoby wymienione jako Autorzy i Autorki wniosły znaczący wkład w badania przedstawione w zgłoszonym artykule. Autor Korespondencyjny bądź Autorka Korespondencyjna potwierdza również, że wszystkie osoby wymienione jako Autorzy  i Autorki przyczyniły się do powstania całego manuskryptu.

 

Wkład

Osoby, które nie spełniają wszystkich czterech kryteriów autorstwa, nie mogą zostać wymienione jako Autorzy i Autorki. W manuskrypcie należy jednak odpowiednio uwzględnić ich wkład. Zgodnie z wytycznymi ICMJE guidelines takie osoby mogą być odpowiedzialne za:

  1. pozyskanie finansowania,
  2. ogólny nadzór nad grupą badawczą lub ogólne wsparcie administracyjne,
  3. pomoc w pisaniu,
  4. redagowanie techniczne,
  5. redakcję językową,
  6. korektę.

W przypadku osób, które wniosły nierówny wkład w pracę, Redakcja zaleca podanie szczegółowych informacji na temat ich udziału.

Czasopismo zdecydowanie zaleca stosowanie Contributor Roles Taxonomy (CRediT) do opisywania konkretnej roli każdego Współpracownika i Wspólpracowniczki. Więcej informacji na temat CRediT można znaleźć here.

 

Zmiany na liście Autorów i Autorek

Jeśli Autorzy  i Autorki  wnioskują o usunięcie lub dodanie Autora lub Autorki po złożeniu lub opublikowaniu manuskryptu, muszą oni dostarczyć wyjaśnienie proponowanej zmiany oraz podpisaną zgodę wszystkich wymienionych Autorów i Autorek, w tym Autora lub Autorki, której usunięcie lub dodanie dotyczy.

Change of Authorship Request Form

Zmiany na liście Autorów i Autorek są dozwolone jedynie przed akceptacją manuskryptu i tylko za zgodą Redaktora lub Redaktorki.

Redaktor lub Redatkorka może wyrazić zgodę na wprowadzenie zmian w autorstwie. Dotyczy to zmiany imienia i nazwiska, dodania, usunięcia lub zmiany kolejności Autorów i Autorek, nawet po zaakceptowaniu artykułu do publikacji. Takie wnioski skutkować będą wstrzymaniem publikacji manuskryptu do czasu rozwiązania kwestii autorstwa. W przypadku materiału już opublikowanego, wydawany jest errata (korekta).

 

Autorstwo tworzone przez Sztuczną Inteligencję (AI)

Czasopismo wymaga od Autorów i Autorek, aby przy składaniu artykułu ujawnili, czy korzystali oni z technologii wspomaganych Sztuczną Inteligencją (AI), takich jak duże modele językowe (LLM), czatboty lub narzędzia do tworzenia obrazów. Autorzy i Autorki, którzy korzystali z takich technologii, powinni sprecyzować szczegóły ich wykorzystania w liście przewodnim lub w samej pracy.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji do pomocy w pisaniu powinno zostać ujawnione w sekcji podziękowań.

 

Niedozwolone praktyki w zakresie autorstwa

Istnieją trzy rodzaje autorstwa, które są uważane za niedopuszczalne:

  1. Ghost authors: osoby, które w znaczący sposób przyczyniają się do powstania pracy, ale nie są wymieniane jako Autorzy i Autorki.
  2. Guest authors: osoby wymienione jako Autorzy i Autorki, które nie wniosły żadnego istotnego wkładu w powstanie pracy.
  3. Gift authors: Osoby wymienione jako Autorzy i Autorki wyłącznie ze względu na luźny związek z badaniami (np. pełniona funkcja kierownicza).

Czasopismo stosuje się do definicji niewłaściwego autorstwa określonych przez Council of Science Editors.

 

1.2. Skargi i odwołania

 

Oprócz zarzutów o niewłaściwe postępowanie, Redakcja zachęca Autorów i Autorki, Recenzentów i Recenzentki, Czytelników i Cztelniczki i inne osoby do kontaktu z Redaktorką Naczelną, Redaktorami Redakotrkami, Członkami i Członkiniami Rady Redakcyjnej, Wydawcą lub Redakcją w przypadku skarg dotyczących Czasopisma, jego pracowników, Rady Redakcyjnej, Wydawcy lub Recenzentów i Recenzentek.

Osoby pragnące zgłosić wątpliwości lub złożyć skargę mogą wysłać wiadomość e-mail na adres sril.euroreg@uw.edu.pl. Właściwa jednostka zbada, czy zostały zastosowane prawidłowe procedury. Skarżący zostanie powiadomiony pisemnie o wynikach rozpatrzenia skargi.

Skargi mogą dotyczyć decyzji redakcyjnych, opublikowanych artykułów, procedury recenzowania, opóźnień, zachowań nieetycznych oraz wszelkich innych działań, które skarżący uznaje za istotne.

Jeśli skarżący chce dalej dochodzić swoich praw, może bezpośrednio skontaktować się z organizacją COPE (Committee on Publication Ethics). Procedura dostępna jest tutaj.

 

1.3 Konflikt interesów

 

Wszyscy Autorzy i Autorki muszą ujawnić wszelkie konflikty interesów rozumiane jako powiązania finansowe lub osobiste z innymi osobami lub organizacjami, czynnościami lub stanowiskami, które mogą wprowadzać stronniczość do przedstawionego artykułu. Konflikt taki obejmuje, ale nie ogranicza się do, kwestii pokrewieństwa rodzinnego, zatrudnienia, usług doradczych, honorariów i finansowania.

Konflikt interesów dotyczy również wszelkich ww. powiązań między Autorami i Autorkami a Redaktorami i Redaktorkami, Recenzentami i Recenzentkami, Radą Redakcyjną, Redakcją Czasopisma oraz Wydawcą.

Autorom i Autorkom zaleca się ujawnienie wszelkich potencjalnych konfliktów interesów przed złożeniem manuskryptu lub w trakcie procedury redakcyjnej. Czasopismo uwzględni również ujawnienie konfliktu po publikacji.

Potencjalne konflikty interesów wśród pracowników i pracownic Czasopisma, w tym Redaktorów i Redaktorek, Rady Redakcyjnej, pracowników i pracowniczek Redakcji oraz Wydawcy, zostaną ujawnione, jeśli dotyczą, na stronie internetowej Czasopisma.

Recenzentom i Recenzentkom zaleca się ujawnienie wszelkich potencjalnych konfliktów interesów w momencie wyrażenia zgody na recenzję manuskryptu lub, jeśli konflikt nie był wcześniej znany, po opublikacji artykułu.

W przypadku zgłoszenia wątpliwości dotyczących konfliktu interesów, manuskript zostanie przydzielony innemu Redaktorowi lub Redaktorce lub Recenzentowi lub Recenzentce.

W przypadku uznanego konfliktu interesów, procedury recenzowania i decyzje redakcyjne będą podejmowane niezależnie od ujawnionych informacji, a jedynie w oparciu o jakość manuskryptu. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Procedura Recenzyjna.

 

1.4 Dane i odtwarzalność badań naukowych

 

Dane badawcze zazwyczaj odnoszą się do cyfrowych, maszynowo czytelnych plików i mogą być zdefiniowane jako wyniki eksperymentów i obserwacji, które potwierdzają badania. Czasopismo zachęca autorów do publikowania swoich danych w standardowych formatach, do których inni mogą uzyskać dostęp i ponownie wykorzystać.

Czasopismo przestrzega zasad Findability, Accessibility, Interoperability, and Reuse of digital assets (FAIR). Wspiera integralność danych i zachęca autorów do udostępniania danych związanych z ich badaniami i wszelkich innych informacji, które je wspierają. Czasopismo zachęca również autorów do udostępniania swoich danych w mediach społecznościowych, repozytoriach oraz osobistych i instytucjonalnych stronach internetowych.

Czasopismo wspiera zasady TRUST dla repozytoriów cyfrowych i zachęca autorów do umieszczania danych w jednym z repozytoriów wymienionych w OpenDOAR. Autorzy i Autorki powinni również przestrzegać wytycznych instytucji, a w stosownych przypadkach organu finansującego, przy wyborze platformy do udostępniania swoich danych.

Autorzy i Autorki są również zachęcani do cytowania danych w swoim manuskrypcie lub wskazywania sposobu dostępu do danych poprzez podanie DOI lub numeru dostępu.

Czasopismo zachęca Autorów i Autorki do udostępniania VoR (wersja rekordu) i AAM (zaakceptowany przez Autora manuskrypt) wraz z danymi powiązanymi z badaniami.

Czasopismo zachęca Autorów i Autorki do zapoznania się z tą stroną internetową w celu ustalenia, w jaki sposób opublikowany artykuł może zostać udostępniony.

 

1.5 Nadzów etyczny

 

Autorzy i Autorki, Redaktorzy i Redaktorki, wydawcy oraz Czytelnicy i Czytelniczki zobowiązani są przestrzegać zasad etyki publikacyjnej opisanych na stronie Czasopisma.

Czasopismo zachęca do zgłaszania wszelkich nieetycznych praktyk, takich jak, ale nie ograniczając się do:

  • Fabrykowanie danych/badań/rysunków/tabel
  • Plagiat
  • Fałszowanie autorstwa
  • Publikowanie duplikatów
  • Manipulowanie recenzjami
  • Ukrywanie konfliktu interesów
  • Publikacje „fabryk papieru” (publikacje wątpliwej jakości tworzone masowo)
  • Inne nieetyczne działania

Po zgłoszeniu, Autor Korespondencyjny bądź Autorka Korespondencyjna musi uzyskać formularze zgody od wszystkich Autorów i Autorek. Formularze te muszą być dostępne na żądanie Redaktorów I redaktorek Czasopisma i zawierać wszystkie niezbędne zgody na korzystanie z materiałów stron trzecich. Zgoda musi być również uzyskana na wszelkie badania na ludziach, zarządzanie danymi poufnymi oraz etyczne praktyki biznesowe/marketingowe.

W przypadku pojawienia się wątpliwości, Redaktorzy i Redaktorki będą postępować zgodnie z wytycznymi COPE (Committee on Publication Ethics - Komitet ds. Etyki Publikacyjnej).

 

1.6 Własność intelektualna

 

Autorzy

Wszystkich Autorów i Autorki obowiązuje akceptacja warunków umowy licencyjnej. Po akceptacji artykułu wszyscy Autorzy i Autorki dostarczają podpisaną umowę.

Wraz z przesłaniem manuskryptu, Autor Korespondencyjny bądź Autorka Korespondencyjna, także w imieniu wszystkich Autorów i Autorek, oświadcza, że:

  • praca jest oryginalna,
  • nie została wcześniej opublikowana i nie jest obecnie rozpatrywana do publikacji w żadnym innym miejscu, niezależnie od formy i języka publikacji,
  • wszelkie materiały chronione prawem autorskim (np. obszerne cytaty lub fragmenty) zostały odpowiednio oznaczone, a Autor bądź Autorka uzyskała zezwolenie na ich wykorzystanie.

Czasopismo publikuje w modelu Open Access na licencji CC BY-NC-ND 4.0.

 

Recenzenci/tki, redaktorzy/rki, zespół redakcyjny, wydawca

Czasopismo traktuje zgłoszenia jako poufne przez cały proces redakcyjny, aż do momentu publikacji manuskryptu. Wszystkie osoby zaangażowane w proces, w tym recenzenci i recenznetki, działają z należytą ostrożnością, a najważniejsze jest, aby manuskrypt lub jego części nie zostały ujawnione, skradzione lub splagiatowane. Dotyczy to również przypadków kradzieży pomysłów badawczych.

Wszelkie zarzuty dotyczące kradzieży lub plagiatu muszą być udokumentowane i zostaną odpowiednio zbadane.

 

Licencja CC 

Czasopismo publikuje na licencji CC BY-NC-ND 4.0, która pozwala na udostępnianie treści opublikowanych materiałów z odpowiednim przypisaniem autorstwa, w celach niekomercyjnych i bez utworów zależnych.

Udostępnianie jest definiowane jako kopiowanie lub redystrybucja artykułu lub jego części za pośrednictwem dowolnego medium i w dowolnym formacie w dowolnym celu.

Użytkownicy i użytkowniczki mogą swobodnie uzyskiwać dostęp i korzystać z opublikowanych artykułów tylko wtedy, gdy zostanie podane odpowiednie uznanie dla oryginalnej publikacji i pod warunkiem, że nie będą stosować żadnych warunków prawnych ani środków technologicznych w celu uniemożliwienia innym wykonywania czynności dozwolonych przez licencję.

Autorzy i Autorki zachowują prawo do opublikowanego materiału.

Autorzy i Autorki udzielają Czasopismu niewyłącznej licencji na publikację swoich artykułów.

Jeśli Autorzy i Autorki nie mają pozwolenia na zachowanie praw autorskich do manuskryptu, powinni skontaktować się z Redakcją przed przesłaniem.

 

Opłaty

Czasopismo jest wydawane w modelu Open Access. Wszystkie opublikowane materiały są bezpłatnie i na stałe dostępne online natychmiast po opublikowaniu, bez żadnych opłat (subskrypcja, pay-per-view itp.) lub barier rejestracyjnych.

Autorzy i Autorki nie ponoszą żadnych opłat za publikację swoich manuskryptów. Czasopismo nie pobiera opłaty za publikację artykułu (APC), opłat za przesłanie, opłat za proces edycji ani opłat za strony.

Czytelnicy i Czytelniczki mogą swobodnie czytać i korzystać z opublikowanych materiałów zgodnie z przepisami CC BY.

 

Plagiat, publikacja wielokrotna, fałszerstwo danych

Tylko oryginalne prace mogą być zgłoszone do publikacji w czasopiśmie. Wszystkie cytaty muszą być odpowiednio oznaczone i opatrzone przypisami.

Wszelkie niezaznaczone kopiowanie dużych fragmentów tekstu, przypisywanie autorstwa niezgodnie z prawdą (w tym idei, argumentów, wyników) będzie traktowane jako plagiat. Zgodnie z wytycznymi Office of Research Integrity takie praktyki obejmują, ale nie ograniczają się do, kradzieży lub przywłaszczenia własności intelektualnej oraz znacznego niezaznaczonego kopiowania tekstu cudzej pracy.

Przy parafrazowaniu lub streszczaniu publikacji innych autorów, należy zachować należytą staranność.

Recykling tekstu jest niedozwolony i będzie traktowany jako autoplagiat (zgodnie z wytycznymi COPE: “sections of the same text appearing in more than one of an author's own publications”).

Publikacja duplikatowa/redundantna występuje, gdy "author intentionally or unintentionally republishes his or her own work without informing the editor of the previous publication (…) and refers to publication of an article’s content, which has substantial overlaps with one΄s paper already published in print or electronically.” without proper references. (F. A. Habibzadeh and M. Winker, “Duplicate Publication and Plagiarism: Causes and Cures.” Notfall Rettungsmed 12, (2009), 415–418. DOI: 10.1007/s10049-009-1229-7).

Czasopismo wykorzystuje narzędzie antyplagiatowe do weryfikacji oryginalności zgłoszonych manuskryptów. W przypadku wykrycia plagiatu redaktorzy natychmiast odrzucą manuskrypt i mogą, w zależności od przypadku, podjąć dalsze kroki zgodnie z wytycznymi COPE.

Artykuły już opublikowane zostaną wycofane lub oznaczone jako plagiat.

 

Pre-publikacja

Każdy fragment pracy, która została już objęta prawami autorskimi przez stronę trzecią, opublikowana, umieszczona lub zdeponowana w formie, w jakiej została zgłoszona do Czasopisma, będzie uważana za pre-publikację i w konsekwencji nie zostanie opublikowana.

Czasopismo może opublikować manuskript, który został przesłany na serwer preprintów lub posiada DOI, tylko wtedy, gdy zostanie dodana znaczna ilość nowych danych lub oryginalnego materiału.

Preprint nie jest uważany za wcześniejszą publikację tylko wtedy, gdy praca spełnia następującą definicję: “a complete scientific manuscript (often one also being submitted to a peer-reviewed journal) that is uploaded by the authors to a public server without formal review” (Jeremy M. Berg et al., ”Preprints for the Life Sciences.” Science 352 (2016), 899-901. DOI:10.1126/science.aaf9133).

 

1.7 Post- publikacja

 

Dyskusja

Czasopismo wspiera debaty post-publikacyjne dotyczące opublikowanych artykułów. Czytelnicy i Cztelniczki mogą przesyłać swoje uwagi, opinie, krytykę lub listy poparcia. Czasopismo ma prawo do recenzowania krytyki, odpowiedzi na krytykę i publikowania dyskusji.

Dyskusje mogą również odbywać się na moderowanych platformach zewnętrznych, takich jak PubPeer. Ponieważ Czasopismo stosuje się do wytycznych COPE, Redaktorzy/rki wymagają, aby krytyka była:

  • uzasadniona,
  • nie zawierała treści zniesławiających lub oczerniających,
  • posiadała dowody lub dane na poparcie swoich twierdzeń.

Czytelnicy i Czytelniczki mogą wyrażać swoje obawy dotyczące opublikowanego materiału. Obawy należy zgłaszać za pomocą wiadomości e-mail na adres sril.euroreg@uw.edu.pl

W zależności od charakteru zgłoszenia i wyników dochodzenia, Czasopismo może opublikować:

  • dodatek (istotne informacje ujawnione po publikacji, które poszerzają zrozumienie artykułu przez czytelników i czytelniczki),
  • notę Redaktora lub Redaktorki (informującą o wszczęciu dochodzenia),
  • wypowiedź Redaktora lub Redaktorki wyrażającą zaniepokojenie (aby ostrzec czytelników o poważnych wątpliwościach),
  • sprostowanie,
  • wycofanie,
  • erratę.

We wszystkich powyższych przypadkach Czasopismo stosuje się do wytycznych COPE.

 

Poprawki

W przypadku, gdy Autor lub Autorka zauważy błąd po opublikowaniu artykułu, proszony jest o kontakt z Redakcją pod adresem sril.euroreg@uw.edu.pl. W zależności od charakteru błędu, Redakcja zbada sprawę i zdecyduje, czy konieczne jest opublikowanie erraty. Procedura korekty będzie zastosowana jedynie w przypadku poważnych błędów. Zgłoszenia dotyczące błędów interpunkcyjnych, pomyłek niemających wpływu na sens pracy lub nie naruszających integralności naukowej artykułu, nie będą rozpatrywane.

 

Wycofanie

Czasopismo stosuje się do wytycznych COPE w zakresie procesu wycofywania publikacji (retrakcji). Artykuł zostanie natychmiast wycofany, jeśli:

  • Stanowi plagiat,
  • Wyniki zostały wcześniej opublikowane gdzie indziej bez odpowiedniego przypisania do wcześniejszych źródeł lub ujawnienia redaktorowi, pozwolenia na ponowną publikację lub uzasadnienia (np. przypadki ponownej publikacji),
  • Zawiera materiały lub dane bez zezwolenia na ich użycie,
  • Zostały naruszone prawa autorskie lub wystąpił inny poważny problem prawny (np. zniesławienie, naruszenie prywatności),
  • Zawiera badania nieetyczne,
  • Został opublikowany wyłącznie w oparciu o naruszony lub zmanipulowany proces recenzji,
  • Autorzy i/lub Autorki nie ujawnili poważnego konfliktu interesów, który zdaniem Redaktorów/rek mógłby niepotrzebnie wpłynąć na interpretację pracy lub zalecenia redaktorów i recenzentów.

Odpowiednia nota wycofania zostanie opublikowana zarówno jako indywidualne oświadczenie, oddzielne od treści artykułu, jak i w artykule na pierwszej stronie wersji online.

Usunięcie artykułu

Czasopismo nie usuwa żadnego opublikowanego materiału, chyba że ten materiał rażąco narusza prawo. W takim przypadku samo wycofanie nie jest wystarczające, ponieważ artykuł może podlegać nakazowi sądowemu lub stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

W takich przypadkach treść artykułu zostanie usunięta, a zachowane zostaną jedynie metadane (imiona i nazwiska Autorów i Autorek) wraz z oświadczeniem wyjaśniającym usunięcie z przyczyn prawnych.

 

Zmiany na liście autorów/rek

W celu uzyskania informacji dotyczących zmian w nazwiskach Autorów i Autorek, kolejności ich wymieniania, afiliacji itp., zapoznaj się z sekcją Zmiany na liście Autorów i Autorek.

 

2. Procedura recenzyjna

 

Wszystkie manuskrypty przesłane do czasopisma podlegają podwójnie ślepej recenzji (tożsamość Autorów i Autorek oraz Recenzentów Recenzentek nie jest ujawniana). Przynajmniej dwóch zewnętrznych Recenzentów/ki ocenia manuskrypty wstępnie zaakceptowane przez Redakcję po przeprowadzeniu technicznej kontroli i weryfikacji zakresu tematycznego.

Recenzenci i Recenzentki składają swoje recenzje w formie pisemnej, wraz z oświadczeniem o potencjalnych konfliktach interesów i informacją, czy wykryli jakiekolwiek oznaki plagiatu.

Formularz recenzenta jest dostępny tutaj. Recenzja jest anonimowa i poufna.

Jeśli recenzja nie będzie satysfakcjonująca, Redakcja może zaprosić dodatkowych recenzentów/tki lub omówić sprawę wewnętrznie. Ostateczną decyzję o materiałach do opublikowania w czasopiśmie podejmuje zawsze Redaktorka Naczelna.

Standardowa recenzja ma zastosowanie do wszystkich artykułów pełnometrażowych i artykułów przeglądowych.

Artykuły napisane przez członków i członkinie Redakcji, członków i członkinie Rady Redakcyjnej lub kogokolwiek innego mającego potencjalny konflikt interesów z Czasopismem (który musi zostać ujawniony) będą podlegać standardowej procedurze recenzji przeprowadzanej przez członków i członkinie Rzdy Redakcyjnej oraz Recenzentów Recenzentki, które nie mają takiego związku z Autorami i Autorkami.

W przypadku artykułów autorstwa Redaktorki Naczelnej, procesem recenzji zarządza jeden z Zastępców Redaktora, który podejmuje również ostateczną decyzję.

Wszystkie decyzje są bezstronne, niezależne i oparte wyłącznie na jakości przesłanego materiału, również w przypadku wydań specjalnych lub suplementów.

Czasopismo publikuje listę Recenzentów i Recenzentek na stronie internetowej, bez ujawniania szczegółów dotyczących recenzowanych artykułów.

W zależności od charakteru materiału uzupełniającego, taki materiał może również podlegać procesowi recenzji eksperckiej.

Wszelkie wydania specjalne i suplementy podlegają standardowej procedurze recenzji eksperckiej. Materiały nienaukowe, które są wyłączone z zewnętrznej procedury recenzji eksperckiej, obejmują:

  • Wprowadzenia,
  • Artykuły redakcyjne,
  • Oświadczenia in memoriam.

Szczegółowy opis Procedury Recenzji jest dostępny tutaj.

 

3. Archiwizacja

 

Uniwersytet Warszawski zobowiązuje się do zachowania badań naukowych. Aby udostępnić i udostępnić opublikowane treści, czasopismo jest archiwizowane w Repozytorium Uniwersutetu Warszawskiego (procedura trwa).

Zgodnie z polskimi przepisami prawnymi, czasopismo jest zobowiązane do zdeponowania egzemplarzy każdego opublikowanego numeru w Bibliotece Narodowej. Po opublikowaniu wszystkie materiały są natychmiast przesyłane do Biblioteki i przechodzą procedury archiwizacyjne.

Czasopismo jest również archiwizowane w Bibliotece Narodowej i repozytorium POLONA, które stanowią podstawę planu czasopisma dotyczącego elektronicznego tworzenia kopii zapasowych i zachowania dostępu do treści czasopisma w przypadku, gdy czasopismo nie jest już wydawane.

 

4. Źródła dochodów

 

Czasopismo jest tytułem Open Access, co oznacza, że nie pobiera żadnych opłat za prenumeratę. Wydawanie regularnych numerów nie wiąże się z żadnymi wpływami finansowymi dla Czasopisma.

Czasopismo jest finansowane przez Uniwersytet Warszawski.

Wszelkie przychody z wydań specjalnych, suplementów lub innych form dotacji lub sponsoringu, które mają miejsce nieregularnie, nie mają wpływu na decyzje Redaktorów i Redaktorek.

Artykuły są dostępne bezpłatnie i na stałe w Internecie, bez konieczności uiszczania jakichkolwiek opłat abonamentowych.

 

5. Reklama

 

Czasopismo nie akceptuje do publikacji żadnych materiałów reklamowych pochodzących od firm zewnętrznych.

Na stronie internetowej Czasopisma i w samym Czasopiśmie mogą pojawiać się reklamy wewnętrzne, na przykład w formie banerów. Reklamy te nie są w żaden sposób powiązane z decyzjami redakcyjnymi.

 

6. Marketing bezpośredni

 

W przypadku marketingu bezpośredniego Redakcja dołoży wszelkich starań, aby kierować przekazy celowo i dyskretnie.

 

7. Częstotliwość wydawania

 

Czasopismo ukazuje się cztery razy w roku.

 

8. RODO

 

Klauzula informacyjna RODO  – po angielsku i po polsku

Klauzula informacyjna RODO dla Autorów i Autorek – po  angielsku i po polsku

Klauzula informacyjna RODO dla Recenzentów i Recenzentek – po angielsku i po polsku