Na naszej stronie korzystamy z cookies (ciasteczek) umożliwiających zapisywanie informacji na urządzeniu użytkownika. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności oraz opisem jak zablokować cookies. Kontynuując przeglądanie naszej strony wyrażasz zgodę na pozostawianie cookies zgodnie z Twoimi bieżącymi ustawieniami przeglądarki.

Zezwalaj
Wprowadź minimum 3 znaki

Etyka wydawnicza

Etyka wydawnicza

W "Studiach Regionalnych i Lokalnych" wspieramy przestrzeganie najlepszych standardów etyki publikacyjnej zgodnych z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics) i podejmujemy wszelkie możliwe środki zapobiegające nadużyciom i niedozwolonym praktykom w zakresie publikowania. Integralność publikowanych treści jest dla nas kluczową kwestią. Dbamy o zachowanie najwyższych standardów etycznych zarówno podczas recenzji i prac redakcyjnych, jak i publikacji artykułów. W tym celu wszystkie zaangażowane w proces publikacyjny podmioty, tj. autorzy i autorki, recenzenci i recenzentki, członkowie i członkinie rady naukowej oraz członkowie i członkinie redakcji są zobowiązani do przestrzegania zasad dotyczących etyki publikacyjnej opisanych poniżej.

Czasopismo przyjmuje jedynie artykuły dotychczas nieopublikowane i nie złożone do recenzji w innym czasopiśmie. Wszystkie manuskrypty przechodzą procedurę antyplagiatową za pomocą specjalnego oprogramowania. Nieetyczne praktyki (np. ghostwriting, guest authorship lub plagiat) nie są akceptowane. W artykułach publikowanych w naszym czasopiśmie powinna zostać zawarta informacja o źródle finansowania badań.

 

Własność intelektualna i prawa autorskie

Nadesłany manuskrypt (i wszelkie materiały uzupełniające) powinien stanowić własność intelektualną autorów, a prawa autorskie mogły zostać przeniesione na inne osoby; nadesłane artykuły nie mogą zawierać plagiatów, sfałszowanych ani zmanipulowanych wyników i cytowań. W przypadku tabel, rysunków, danych, tekstów itp. objętych prawem autorskim autorzy muszą uzyskać zgodę właścicieli praw autorskich na reprodukcję. Autorzy zgadzają się zachować poufność wszelkiej komunikacji, pomiędzy autorami a recenzentami lub redaktorami.

Wszystkie recenzje pozostają własnością intelektualną recenzenta lub redaktora. Recenzenci zgadzają się zachować poufność wszelkiej komunikacji z redakcją. Recenzenci i redaktorzy zgadzają się zachować poufność wszystkich manuskryptów i wersji roboczych, z wyjątkiem ostatecznie opublikowanych artykułów.

Wszystkie zaakceptowane artykuły i przesłane dokumenty uzupełniające są publikowane na licencji Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0. Licencja jest wskazana na pierwszej stronie każdego artykułu opublikowanego online. Publikacja w czasopiśmie oparta jest na niewyłącznej umowie licencyjnej, podpisywanej z autorami i autorkami zatwierdzonych artykułów. Autorzy zachowują pełne prawa autorskie i wydawnicze do swoich artykułów.

 

Nieetyczne praktyki dotyczące autorstwa obejmują:

Guest authorship polega na przypisaniu autorstwa jedynie w celu zwiększenia szans na publikację artykułu lub też statusu opublikowanego artykułu. Autor/ka-gość nie ma przy tym żadnego istotnego wkładu w badania ani tekst artykułu, nie spełnia więc żadnego z kryteriów dotyczących autorstwa.

Honorary/gift authorship to autorstwo oparte wyłącznie na luźnym powiązaniu danej osoby z badaniem. Przykładem może być "autorstwo" przypisane kierowniczce wydziału, na którym realizowane było badanie.

Ghost authorship dotyczy osób, które uczestniczą w badaniach, analizie danych i/lub pisaniu artykułów, ale nie są wymieniani ani ujawniani w spisie autorów i autorek lub w podziękowaniach. Przykładem mogą być nieujawnieni współpracownicy czy młodsze pracownice piszący artykuły dla swoich przełożonych. Każda osoba, która wniosła znaczący wkład do artykułu –poprzez udział w badaniach i/lub pisaniu artykułu, powinna być wymieniona w spisie autorów i autorek lub w podziękowaniach, wraz z podaniem informacji o afiliacji.

Anonimowe autorstwo stanowi niedozwoloną praktyką ponieważ kwestie autorstwa artykułu naukowego powinny być przejrzyste i spełniać standardy publicznej odpowiedzialności. Nie należy używać pseudonimów ani anonimowo publikować artykułów naukowych. W niezwykle rzadkich przypadkach, gdy autor/autorka może przedstawić wiarygodne potwierdzenie, że umieszczenie jego nazwiska w dokumencie może spowodować poważne problemy (np. zagrożenie dla bezpieczeństwa osobistego lub utraty zatrudnienia), redaktorka czasopisma może zdecydować o opublikowaniu anonimowych treści.

Piractwo definiuje się jako niedozwolone zwielokrotnianie lub wykorzystywanie pomysłów, danych lub metod innych osób bez ich zezwolenia. Podstawą piractwa jest zatem oszustwo i kradzież własności intelektualnej. Intencją sprawcy jest nieprawdziwe przedstawianie tez lub metod jako własnych.

Plagiat jest formą piractwa, która polega na skopiowaniu cudzego utworu (lub jego części) wraz z przypisaniem sobie prawa do autorstwa poprzez ukrycie pochodzenia splagiatowanego utworu, którym może być obraz, grafika, fotografia a także cała publikacja naukowa lub jej fragment. Na ogół plagiat wiąże się z wykorzystaniem materiałów od innych osób, ale może także polegać na powielaniu przez badaczy ich własnych, wcześniej opublikowanych prac bez podawania informacji o pochodzeniu treści (auto-plagiat).

Procedura w przypadku podejrzenia wystąpienia niedozwolonej praktyki:

Każdy może powiadomić redakcję czasopisma o podejrzeniu wystąpienia niedozwolonej praktyki lub nieetycznego zachowania w zakresie badań naukowych i/lub publikacji treści naukowych, a także o piractwie i plagiacie (również anonimowo, choć ta opcja wyklucza możliwość wyjaśnień). Jeżeli powiadomienie odnosi się do artykułu poddawanego recenzji, procedura recenzyjna zostaje zawieszona. Recenzentka jest informowana o zawieszeniu. Wszelkie zawiadomienia o niedozwolonych i nieetycznych zachowaniach w zakresie badań i publikacji naukowych są rozpatrywane przez redakcję czasopisma. Dochodzenie obejmuje analizę zawiadomienia, weryfikację podstaw oskarżenia, prośbę o wyjaśnienie lub doprecyzowanie (w razie potrzeby), poinformowanie autora/autorki o zarzutach wobec jego pracy, analizę otrzymanych wyjaśnień oraz, w uzasadnionych przypadkach, zgłoszenie nieprawidłowości do odpowiednich instytucje lub organów. Obejmują one: bezpośredniego przełożonego autora/autorki, kierowniczki jednostki/instytucji, komisję etyczną właściwą dla danej dyscypliny, instytucję finansującą.

W zależności od wyniku dochodzenia redakcja może podjąć następujące działania:

Jeżeli artykuł znajduje się nadal w procedurze recenzyjnej, może zostać odrzucony i zwrócony autorowi.

Jeżeli artykuł został już opublikowany, w zależności od charakteru i wagi naruszenia:

  • do artykułu może zostać dodana errata;
  • do artykułu może zostać dodana notatka od redaktora;
  • lub, w poważnych przypadkach, może nastąpić wycofanie artykułu.

Wycofanie artykułu oznacza, że pozostaje on na stronie internetowej czasopisma na platformie z dodanym w pliku znakiem wodnym „wycofany”, a odpowiednie wyjaśnienie znajduje się w powiązanej z artykułem notatce od redaktora.

 

Polityka udostępniania i odtwarzalności danych

Redakcja „Studiów Regionalnych i Lokalnych” zachęca autorów do udostępniania danych, ale nie jest ono obowiązkowe.

Autorów zachęcamy do:

  • Udostępniania danych w odpowiednim publicznym repozytorium;
  • Załączania w artykule, np. w formie przypisu, oświadczenia o dostępności danych zawierającego link do repozytorium.
  • Jeżeli udostępnienie danych nie jest możliwe, wyjaśnienie w oświadczeniu powodów dla których dane nie mogą być udostępniane lub mogą zostać udostępnione jedynie w odpowiedzi na prośbę skierowaną do autora/ów bądź autorki/ek;
  • Zacytowania danych w artykule.

 

Prawa i obowiązki autorek i autorów:

Rzetelność Autorzy i autorki są odpowiedzialni za prezentowanie swoich badań w artykule w sposób rzetelny, uczciwy i bezpośredni, bez fabrykowania lub manipulowania danymi, ukrywania istotnych faktów lub danych, a także źródła finansowania i autorstwa

Oryginalność Autorki i autorzy powinny dostarczyć tylko oryginalne artykuły, które nie są zgłoszone do recenzji lub opublikowane w innym czasopiśmie lub publikacji książkowej, niezależnie od charakteru i języka publikacji, w całości lub we fragmentach

Poufność Relacje autor/autorka-redaktorka/redaktor opierają się na poufności. Autorzy i autorki powinni zachować poufność komunikacji z redakcją czasopisma. Autorzy i autorki, zwłaszcza w przypadku artykułów wieloautorskich, powinni wskazać kanał komunikacji (adres mailowy) poprzez który odbywać się będzie komunikacja podczas procedury recenzyjnej i publikacyjnej

Wskazanie autorów i autorek oraz innych osób zaangażowanych w badania i/lub powstawanie artykułu jest obowiązkiem osób, które wykonały pracę badawczą (badaczy), a nie osób, które publikują dzieło (redaktorzy, wydawcy). Badaczki powinny ustalić, które osoby wniosły wystarczający wkład w pracę, aby uzasadnić uznanie ich jako autorów i autorki artykułu. Osoby, które wniosły wkład w badania lub tworzenie artykułu, ale których wkład nie był na tyle duży, aby uzasadnić autorstwo, powinny być wskazane w podziękowaniach. Wszystkie osoby, które spełniają kryterium autorstwa lub podziękowania, powinny zostać wskazane. Każda osoba zidentyfikowana jako autor lub autorka lub wskazana w podziękowaniach powinna spełniać odpowiednie wymogi. Osoby wymienione jako autorzy i autorki powinni zatwierdzić manuskrypt przed publikacją. Ostateczną podstawą identyfikacji autorów i autorek jest ustalenie odpowiedzialności za zgłoszoną pracę. Autorzy mają obowiązek ustosunkowania się do recenzji/komentarzy redakcji oraz powinni posiadać wszelkie prawa do użytych w ich artykule materiałów.

W przypadku publikowania wyników badań z udziałem ludzi (lub ich danych), autorzy powinni załączyć oświadczenie potwierdzające, że badanie zostało zatwierdzone (lub uzyskało zwolnienie) przez odpowiednią instytucjonalną i/lub krajową komisję ds. etyki badań naukowych (wraz z nazwą komisji etycznej). Jeżeli badanie uzyskało zwolnienie z wymogu zatwierdzenia przez komisję etyczną, należy to również szczegółowo opisać w manuskrypcie (w tym podać przyczyny zwolnienia). Autorzy muszą uzyskać świadomą zgodę od wszystkich uczestników badania. Autorzy muszą dopilnować, aby informacje, które zbierają od uczestników, nie zawierały żadnych informacji umożliwiających identyfikację i ograniczyć ryzyko możliwości przypisania danych do konkretnych osób. Jeśli w badaniach biorą udział dzieci, autorzy muszą uzyskać zgodę ich rodziców lub opiekunów prawnych przed zebraniem danych.  Autorzy muszą upewnić się, że wszyscy uczestnicy badania wyrazili świadomą zgodę na publikację wyników badań przeprowadzonych z ich udziałem. Spełnienie tych kryteriów potwierdzane jest oświadczeniem autorów złożonym w momencie nadesłania artykułu i może zostać zweryfikowane przez redakcję czasopisma w momencie składania artykułu poprzez prośbę o wgląd do oryginalnych dokumentów.

 

Prawa i obowiązki recenzentek i recenzentów:

  • Terminowe dostarczenie pisemnej, bezstronnej, merytorycznej recenzji zawierającej informacje o wartości naukowej artykułu wraz z uzasadnieniem końcowej oceny
  • Ocena rzetelności, oryginalności i jasności artykułu oraz jego doniosłości naukowej i możliwości zainteresowania czytelników czasopisma
  • Unikanie osobistych komentarzy lub krytyki
  • Utrzymanie poufności procesu recenzji: nieujawnianie i nieomawianie ze osobami trzecimi informacji dotyczących recenzowanego artykułu i jego treści
  • Ocena czy metody opisane w artykule są opisane na tyle szczegółowo, aby umożliwić czytelnikowi ocenę wartości naukowej badania i powtórzenie badania, jeśli jest to pożądane
  • Ocena czy artykuł przytacza wszystkie publikacje istotne z punktu widzenia jego treści
  • Natychmiastowe powiadomienie redaktora o niemożności sporządzenia recenzji w wyznaczonym terminie i podanie nazwisk potencjalnych innych recenzentów
  • Poinformowanie redaktora o potencjalnym osobistym lub finansowym konflikcie interesów i rezygnacja z wykonania recenzji jeśli istnieje możliwość wystąpienia konfliktu
  • Przestrzeganie instrukcji redaktora dotyczących standardów, jakie redakcja stawia recenzjom w odniesieniu do zakresu, treści i jakości recenzji
  • Przekazanie przemyślanej, rzetelnej i konstruktywnej oceny nadesłanego dzieła oraz ewentualnych materiałów uzupełniających
  • Ocena wartości naukowej, oryginalności i zakresu artykułu; wskazanie obszarów wymagających poprawy; rekomendowanie akceptacji, poprawienia lub odrzucenia artykułu wg przyjętej w redakcji skali oceny
  • Wskazanie wszelkich podejrzeń natury etycznej, takich jak znaczne podobieństwo między recenzowanym artykułem a innym tekstem już opublikowanym lub złożonym do recenzji w innym czasopiśmie
  • Powstrzymanie się od bezpośredniego kontaktu z autorem/autorką

 

Prawa, obowiązki i odpowiedzialności redaktorów i redaktorek (i, jeśli ma to zastosowanie, rady naukowej):

  • Dostarczenie wskazówek dla autorów i autorek w zakresie przygotowania i przesłania artykułów
  • Traktowanie wszystkich autorów i autorek w sposób uczciwy, uprzejmy, obiektywny, sprawiedliwy i przejrzysty
  • Sformułowanie i upublicznienie polityki w zakresie konfliktu interesów dotyczącego wszystkich osób zaangażowanych w proces publikacji, w tym redaktorów/rek, autorów/rek prac i recenzentów/tek
  • Przeprowadzenie dochodzenia w przypadku otrzymania zawiadomienia o nieetycznym zachowaniu w związku podejrzeniem wystąpienia niedozwolonej praktyki lub nieetycznego zachowania w zakresie badań naukowych i/lub publikacji treści naukowych
  • Informowanie odpowiednich instytucji o uzasadnionych podejrzeniach dotyczących niewłaściwego postępowania
  • Ochrona poufności artykułu
  • Ustanowienie i stosowanie systemu skutecznej i szybkiej recenzji dokonywanej przez niezależnych ekspertów
  • Podejmowanie decyzji redakcyjnych w rozsądnym terminie i przekazywanie ich w jasny i konstruktywny sposób
  • Przeciwdziałanie znaczącym opóźnieniom procedury recenzyjnej i/lub wydawniczej
  • Ustanowienie jasnych wytycznych dla autorów i autorek dotyczących dopuszczalnych praktyk w zakresie publikacji artykułów, w szczególności tych wymaganych do powtórzenia badań, przed i po publikacji
  • Ustanowienie procedury odwołania od decyzji recenzentów i redakcji czasopisma
  • Opracowanie mechanizmów współpracy z wydawcą w celu zapewnienia terminowej publikacji zaakceptowanych artykułów
  • Jasne komunikowanie standardów i zasad redakcyjnych
  • Wybór recenzentów na podstawie zgodności treści artykułu z ich kompetencjami, wiedzą i zainteresowaniami badawczymi
  • Ustanowienie procedury recenzji zapewniającej jej poufność i terminowość
  • Dostarczanie recenzentkom pisemnych, wyraźnych instrukcji na temat oczekiwań co do zakresu, treści, jakości i terminowości recenzji w celu uzyskania uczciwej, konstruktywnej i rzetelnej oceny recenzowanego artykułu
  • Zadbanie o to, aby recenzenci informowali o potencjalnych konfliktach interesów i zrezygnowali z recenzowania, jeśli nie mogą pozostać bezstronni
  • Zapewnienie recenzentom odpowiedniego czasu na wykonanie recenzji