Na naszej stronie korzystamy z cookies (ciasteczek) umożliwiających zapisywanie informacji na urządzeniu użytkownika. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności oraz opisem jak zablokować cookies. Kontynuując przeglądanie naszej strony wyrażasz zgodę na pozostawianie cookies zgodnie z Twoimi bieżącymi ustawieniami przeglądarki.

Zezwalaj
Wprowadź minimum 3 znaki

Archiwum

Numer:

2(96)/2024

Dominik Staśkiewicz, Oliwia Haręża, Urszula Protyńska, Michał Małysz

Karkonoska Kolej Miejska w obliczu wyzwań mobilności aglomeracji Jeleniej Góry

DOI: 10.7366/1509499529606
Karkonoska Kolej Miejska w obliczu wyzwań mobilności aglomeracji Jeleniej Góry

Zapewnienie odpowiedniego poziomu dostępności transportowej obszarów peryferyjnych jest jednym z największych wyzwań polityki regionalnej i lokalnej. Wyższa dostępność wpływa pozytywnie na atrakcyjność danego obszaru jako miejsca do życia oraz kreuje sprzyjające warunki do prowadzenia działalności. Przykładem regionu położonego peryferyjnie, a zarazem problemowego w sferze społeczno-gospodarczej, jest aglomeracja jeleniogórska. Celem artykułu jest zbadanie zasadności implementacji kolei miejskiej w obszarze funkcjonalnym Jeleniej Góry oraz określenie zasięgu jej funkcjonowania w ramach kształtowania zrównoważonej mobilności w subregionie karkonoskim. Istotną część pracy stanowi prezentowana autorska koncepcja Karkonoskiej Kolei Miejskiej stanowiąca odniesienie do dawniej publikowanych planów utworzenia jeleniogórskiej kolei aglomeracyjnej.

The Karkonosze Light-Rail in the Face of the Mobility Challenges of the Jelenia Góra Agglomeration

Ensuring an appropriate level of transport accessibility of peripheral areas is one of the greatest challenges of regional and local policy. Higher accessibility has a positive impact on the attractiveness of a given area as a place to live and creates favourable conditions for running a business. An example of a region located peripherally and at the same time problematic in the socioeconomic sphere is the Jelenia Góra agglomeration. The aim of this article is to examine the validity of implementing urban rail in the functional area of Jelenia Góra and to determine the scope of its operation as part of shaping sustainable mobility in the Karkonosze subregion. A crucial part of the work is the original concept of the ‘Karkonosze Light-Rail’, which is a reference to previously published plans of the Jelenia Góra agglomeration railway.

Afiliacja:
Dominik Staśkiewicz: Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury, ul. Bolesława Prusa 53/55, 50-317 Wrocław; ORCID: 0009-0001-4311-6666; 264517@student.pwr.edu.pl
Oliwia Haręża: Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury, ul. Bolesława Prusa 53/55, 50-317 Wrocław; ORCID: 0009-0000-8345-1242; 264557@student.pwr.edu.pl
Urszula Protyńska: Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury, ul. Bolesława Prusa 53/55, 50-317 Wrocław; ORCID: 0009-0009-4805-7253; 264560@student.pwr.edu.pl
Michał Małysz: Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury, Katedra Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej, ul. Bolesława Prusa 53/55, 50-317 Wrocław; ORCID: 0000-0002-9584-5502; michal.malysz@pwr.edu.pl