Numer:
4(70)/2017
Kamil Maciuk, Paweł Biskup
Wpływ budowy linii tramwajowej na wartość nieruchomości mieszkaniowych
DOI: 10.7366/1509499547006
Wpływ budowy linii tramwajowej na wartość nieruchomości mieszkaniowych
W pracy badano wpływ budowy linii tramwajowej na zmienność cen nieruchomości mieszkaniowych. Obiektem badań była krakowska dzielnica XIII Podgórze, na której terenie w 2010 r. oddano do użytku linię tramwajową w kierunku na Mały Płaszów. Do badań przyjęto bazę cen transakcyjnych mieszkań położonych w odległości do 500 m od nowo wybudowanej linii tramwajowej z lat 2008–2013. Przeprowadzona analiza statystyczna z wykorzystaniem modelu regresji wielorakiej wykazała 91-procentowy współczynnik determinacji ceny przez atrybuty. Wykazano, iż atrybut „komunikacja” samodzielnie wyjaśnia aż 27,8% wartości nieruchomości, co w przeliczeniu na cenę jednostkową daje wzrost średniej ceny nieruchomości o ponad 600 zł/m2 po wybudowaniu linii tramwajowej.
Impact of tramline construction on real estate value
In the study, the impact of tramline construction on changes of apartment prices was investigated. The object of study was Podgórze, i.e. district XIII of Kraków, where a tramline towards Mały Płaszów was built in 2010. The authors used the base of transaction prices from 2008-2013 for apartments located within 500 m of the newly built tramline. Statistical analysis using the multiple regression model showed a 91% coefficient of price determination by the adopted attributes. It was shown that the „communication/transport” attribute explains 27.8% of property values, which gives the average real estate price increase by over PLN 600 per sq. m calculated per unit price after the construction of the new tramline.
Afiliacja:
Kamil Maciuk: AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Geodezji Zintegrowanej i Kartografii, al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków;;
maciuk@agh.edu.pl Paweł Biskup: AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Geodezji Zintegrowanej i Kartografii, al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków;;
pawbis3351@gmail.com