Rafał Warżała
A Sectoral Economic Situation Barometer in Regional Dimension: A Theoretical and Empirical Study
This article aims to propose the construction of a regional barometer of the sectoral economic situation. The study focuses on economic variables that represent specific sectors of voivodeship’s economy and their cyclical adjustment as component variables of the regional barometer of the sectoral economic situation. As a result of the research, variables with the properties of simultaneous and leading variables were distinguished to assess the state of the economic situation in individual sectors of the regional economy. The results indicated that fluctuations in economic activity in the regions are generally not consistent with changes in the economic situation of the country as a whole. Each region, being a separate administrative unit of the country and having a distinct economic structure, development level, and geographical location, has its own business cycle for each sector.
Affiliation:
Rafał Warżała: University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Econimic Sciences, Department of Theory of Economics, ul. R. Prawocheńskiego 19/204, 10-719 Olsztyn, Poland; ORCID: 0000-0001-8677-977X;
rafal.warzala@uwm.edu.pl Bashkim Rrahmani, Majlinda Belegu
Local Self-Government in Kosovo: The Impact of International Agreements on the Association of Municipalities with a Major Serb Population
This paper aims to explain the organisation and functioning of local governance based on the legal infrastructure of Kosovo and the efforts of its institutions to accommodate international pressure under the existing legal infrastructure, which was specifically created according to international law and international demands. Kosovo has implemented asymmetric decentralisation, through which new special municipalities have been created for minorities, with a specific emphasis on the Serb minority. This was undertaken with the aim of integrating minorities into Kosovo’s constitutional-political system; this objective has been realised quite well, with the exception of four municipalities in the north of Kosovo. All minorities are well integrated, including the Serb minority living in the south of Kosovo. However, pressure for the creation of an Association of Serb Municipalities continues, despite the request for such an association violating Kosovo’s system and constitution, which were created in line with international law and international demands. After elaborating on the Kosovo system, this study will explain certain agreements that, had they been non-ambiguous, would have helped and strengthened Kosovo’s constitutional and political system. A combined methodology, followed by legal, historical, and teleological analyses, supported the authors in achieving the study’s.
Affiliation:
Majlinda Belegu: Independent Researcher, Peja 30000, Kosovo; ORCID: 0000-0001-5282-7024;
lindatergita@yahoo.com Maciej Smętkowski, Katarzyna Wojnar
Wyniki uczniów szkół podstawowych a zróżnicowanie społeczno-przestrzenne Warszawy
Artykuł analizuje związek między wynikami uczniów szkół podstawowych a zróżnicowaniem społeczno-przestrzennym w Warszawie. Ostatnie dwie dekady dynamicznej transformacji i znaczących zmian społecznych dotyczących Warszawy przebiegły przy stosunkowo stabilnej skali segregacji społeczno-przestrzennej. Badania ujawniały jednak utrzymującą się polaryzację wyników szkolnych, która przejawia się tym, że uczniowie z niektórych dzielnic regularnie osiągali gorsze wyniki egzaminacyjne niż przeciętnie. Istotny wpływ na poziom i zmianę tych wyników miał przy tym lokalny kapitał edukacyjny i ekonomiczny oraz dostępność szkół niepublicznych. Wyniki badań dostarczyły dowodów na istnienie pewnych – choć często słabych – zależności między jakością edukacji publicznej i dostępnością edukacji niepublicznej a strukturą społeczno-przestrzenną miasta. Stanowi to podstawę do sformułowania rekomendacji dla polityk publicznych, które powinny przeciwdziałać występującym nierównościom i zapewniać dostęp do wysokiej jakości edukacji publicznej we wszystkich dzielnicach Warszawy.
Primary School Students’ Exam Results and Socio-Spatial Differentiation in Warsaw
The article examines the relationship between the exam results of primary school students and the socio-spatial diversity in Warsaw. Over the past two decades of dynamic transformation and significant social changes in the city, the overall scale of socio-spatial segregation has remained relatively stable. However, studies have revealed a persistent polarisation in exam results, with students from certain districts consistently performing below average. Local educational and economic capital as well as access to non-public schools have significantly influenced both the level and changes in these results. The research provides evidence of some – albeit often weak – correlations between the quality of public education, the availability of non-public education, and the socio-spatial structure of the city. These findings form the basis for public-policy recommendations aimed at addressing the existing inequalities and ensuring access to high-quality public education in all districts of Warsaw.
Affiliation:
Maciej Smętkowski: Uniwersytet Warszawski, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych EUROREG, ul. Krakowskie Przedmieście 30, 00-927 Warszawa, Polska; ORCID: 0000-0002-3978-192X;
m.smetkowski@uw.edu.pl Katarzyna Wojnar: Uniwersytet Warszawski, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych EUROREG, ul. Krakowskie Przedmieście 30, 00-927 Warszawa, Polska; ORCID: 0000-0002-8683-9020;
k.wojnar@uw.edu.pl Julia Wrzal vel Kosowska
Dyskryminacja ze względu na płeć w dostępie do lokali z zasobu gmin w Polsce w latach 2022–2023
Główny cel niniejszego artykułu stanowi odpowiedź na pytanie, czy w Polsce występuje dyskryminacja ze względu na płeć w dostępie do mieszkań z zasobu gmin. Badanie koncentrowało się na 26 miastach, z których uzyskano dane w ramach dostępu do informacji publicznej. W części jakościowej przeprowadzono analizę uchwał regulujących zasady najmu lokali z zasobu mieszkaniowego miast, koncentrując się na identyfikacji zapisów mogących prowadzić do dyskryminacji ze względu na płeć. Natomiast w części ilościowej wykorzystano dane dotyczące liczby gospodarstw domowych, z którymi zawarto umowy najmu, oraz oczekujących na ich zawarcie w badanych miastach. Przeprowadzone badania nie dały podstaw do stwierdzenia, że w Polsce istnieje dyskryminacja ze względu na płeć przy przyznawaniu mieszkań przez gminy.
Gender Discrimination in Access to the Local Authority Housing Stock in Poland in 2022–2023
The main purpose of this article is to determine whether there is gender discrimination in access to the local authority housing stock in Poland. The study focused on 26 cities from which data were obtained through access to public information. In the qualitative part, an analysis of resolutions regulating the rules of renting premises from the local authority housing stock was conducted, focusing on identifying provisions that could lead to gender discrimination. The quantitative analysis was based on data showing the number of households that either had signed rental agreements or were waiting to obtain them in the examined cities. The conducted research provided no evidence to conclude that gender discrimination exists in the allocation of local authority housing in Poland.
Affiliation:
Julia Wrzal vel Kosowska: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa, Polska; ORCID: 0009-0005-2843-5692;
julia.jwvk@gmail.com Małgorzata Czornik
Miasta nad najdłuższymi polskimi rzekami
W Polsce jest prawie tysiąc miast, w tym wiele miast nadrzecznych, które w pracach naukowych najczęściej są opisywane i analizowane oddzielnie, jako indywidualny przedmiot badań. Celem artykułu jest wyróżnienie cech oraz porównanie wszystkich miast zlokalizowanych nad najdłuższymi polskimi rzekami, czyli liczącymi ponad 250 km długości. Miast takich jest 188. Wśród nich są te największe w Polsce, na czele z Warszawą, oraz miasta małe, z najmniejszym Opatowcem. Część z nich powstało w czasach antycznych (Racibórz), wiele w XIII w., najmłodsze zaś nadwiślańskie Łomianki stały się miastem dopiero w 1989 r. Zbudowano w nich ponad 480 mostów drogowych i kolejowych, które umożliwiają sprawne połączenia brzegów. Do tej grupy należy większość polskich miast wojewódzkich, chociaż jednocześnie aż 105 z nich to stolice gmin miejsko-wiejskich. Zbadano je, korzystając z danych dostępnych na geoportalu Google Maps, w Banku Danych Lokalnych GUS, na oficjalnych stronach internetowych urzędów miejskich i będących rezultatem kilku wywiadów. Wyniki dostarczają uporządkowanej wiedzy w zakresie funkcjonowania ważniejszych polskich miast nadrzecznych.
Cities by the Longest Polish Rivers
There are almost a thousand cities in Poland, including many riverside cities, which in scientific works are most often described and analysed separately, as an individual subject of research. The aim of the article is to highlight the features and compare all cities located by the longest Polish rivers, i.e. those that are over 250 km long. There are 188 of such cities. They include the largest Polish cities, led by Warsaw, and small towns, including the smallest one, namely Opatowiec. Some of these towns were built in ancient times (Racibórz), many emerged in the 13th century, while the youngest one, Łomianki by the Vistula River, became a city only in 1989. Over 480 road and railway bridges were built there, which enable efficient connections between the banks. They also include most of Poland’s capitals of the regions, although as many as 105 of them are the capitals of urban-rural communes. They were researched using data available on the Google Maps geoportal, data from the Local Data Bank, the official websites of municipal offices, and the results of several interviews. The effects provide structured knowledge about the functioning of the most important Polish riverside cities.
Dominik Lebioda
Miejski wymiar relacji polsko-południowokaukaskich
Artykuł bada współpracę między miastami z Polski i Kaukazu Południowego, koncentrując się na jej formach i wspólnych projektach. Analiza opiera się na wynikach ankiety rozesłanej do polskich miast, których liczba mieszkańców wyniosła powyżej 50 tys. Zawierała ona pytania dotyczące charakteru współpracy, realizowanych inicjatyw i znaczenia kwestii regionalnych w tych relacjach. Pozwoliło to na szczegółowe poznanie zaangażowania tych ośrodków w kontakty międzynarodowe. Głównym celem artykułu jest pokazanie, jak polskie miasta, poprzez projekty z miastami Armenii, Gruzji i Azerbejdżanu, wspierają dialog międzykulturowy i rozwój regionalny, podkreślając rosnącą rolę dyplomacji lokalnej.
The Urban Dimension of the Polish-South Caucasian Relations
The article examines cooperation between cities from Poland and the South Caucasus, focusing on its forms and joint projects. The analysis is based on the results of a questionnaire sent out to Polish cities with a population of more than 50,000. It included questions about the nature of cooperation, initiatives underway, and the importance of regional issues in these relations. This allowed for a detailed understanding of their involvement in international contacts. The main purpose of the article is to show how Polish cities – through projects with cities in Armenia, Georgia, and Azerbaijan – support intercultural dialogue and regional development, highlighting the growing role of local diplomacy.
Affiliation:
Dominik Lebioda: Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Łódzkim, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, ul. Składowa 43, 90-127 Łódź, Polska;
dominik.lebioda196@gmail.com