Numer:
3(97)2024
Mateusz Smolarski, Agnieszka Dembicka-Niemiec
Fundusze Europejskie jako instrument wdrażania zrównoważonego transportu na terenach zurbanizowanych w latach 2014–2020. Przykład Polski
DOI: 10.7366/1509499539706
Fundusze Europejskie jako instrument wdrażania zrównoważonego transportu na terenach zurbanizowanych w latach 2014–2020. Przykład Polski
Środki finansowe pochodzące z Unii Europejskiej mogą stanowić istotny czynnik rozwoju różnych sektorów gospodarki, w tym również transportu. Wykorzystywane są one m.in. w celu realizacji inwestycji w infrastrukturę transportową oraz w elementy dotyczące funkcjonowania zrównoważonego i zintegrowanego transportu miejskiego. Przeprowadzone badanie dotyczy identyfikacji zakresu wykorzystania środków unijnych przez miasta i inne podmioty obsługujące transport miejski oraz zadań związanych z realizacją założeń zrównoważonego transportu w latach 2014–2020. Badanie obejmuje miasta Polski które korzystały z dotacji Unii Europejskiej w tym zakresie. Jego wyniki pozwoliły na zaobserwowanie pewnych trendów w realizacji inwestycji, które związane są z wielkością jednostek miejskich, m.in. zależności rodzaju inwestycji od wielkości miasta. Im mniejsze miasto, tym więcej realizowanych było inwestycji związanych z budową węzła bądź centrum przesiadkowego i tym mniej – związanych z budową ścieżek i dróg rowerowych.
European Funds as an Instrument for the Implementation of Sustainable Transport in Urban Areas in the Years 2014–2020: The Example of Poland
Financial resources from the European Union can be an important factor in the development of various sectors of the economy, including transport. Among other things, they are used to make investments in transport infrastructure and in elements related to the operation of sustainable and integrated urban transport. The conducted study concerns the identification of the scope of the use of EU funds by cities and other entities operating urban transport, as well as tasks related to the implementation of the assumptions of sustainable transport in the years 2014–2020. The study covers Polish cities that have benefited from the European Union’s subsidies in this regard. The results of the survey allowed us to observe certain trends in the implementation of investments, which are related to the size of urban units, such as the dependence of the type of investment on the size of the city. The smaller the city, the more investments related to the construction of an interchange or interchange centre and fewer investments related to the construction of bicycle paths and roads.
Afiliacja:
Mateusz Smolarski: Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, pl. Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław; ORCID: 0000-0003-0363-5039;
mateusz.smolarski@uwr.edu.pl Agnieszka Dembicka-Niemiec: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Gospodarki Przestrzennej i Transformacji Regionów, Katedra Gospodarki Przestrzennej i Środowiskowej, ul. 1 Maja 50, 40-287 Katowice, Polska; ORCID: 0000-0003-3992-6989;
agnieszka.dembicka-niemiec@uekat.pl